XPO is wereldwijd één van de grootste en meest totale leveranciers van transport, logistiek en freight forwarding. In Nederland focust XPO zich met meer dan 20 vestigingen en ruim 3000 collega’s vooral op supply chain management dienstverlening.

Een goede informatievoorziening is steeds belangrijker voor XPO. Enerzijds is er een interne noodzaak om de eigen processen te kunnen optimaliseren. Anderzijds is er een behoefte van de klanten om inzicht te hebben in de logistieke processen.
Een robuuste datawarehouseomgeving is cruciaal om deze noodzaak in te vullen. Een aantal belangrijke aspecten, die daarbij afgedekt moeten worden:

  • Integratie van Warehouse Management gegevens uit de verschillende systemen ten behoeve van integrale klantrapportage.
  • Integratie van Warehouse Management gegevens met data van urenregistraties van medewerkers ten behoeve van sturing op productiviteit.

Nippur heeft XPO geholpen met de aanpak van een nieuwe informatievoorziening. Vanaf 2014 zijn een aantal stappen gezet en dat heeft tot een volwassen BI oplossing bij XPO geleid. Dankzij een intensieve samenwerking zijn de volgende resultaten gerealiseerd:

  • Realisatie van een datawarehouse. Hierin worden enerzijds gegevens historisch opgeslagen. Daarnaast worden gegevens uit diverse systemen geïntegreerd en verrijkt. Uitgangspunt hierbij is dat zoveel mogelijk gegenereerd kan worden en alleen specifieke business rules gecodeerd worden.
  • Real-time replicatie van de bronsystemen ten behoeve van een optimale load in het datawarehouse én gebruik voor operationele doeleinden.
  • BI Pakketselectie en het inrichten van een rapportageomgeving, waarbij gebruikers en klanten inzicht hebben in KPI-rapportages.
  • Samenwerking tussen IT en Business om bovenstaande componenten optimaal te gebruiken en in de toekomst verder uit te breiden.

Sinds 2014 hebben Nippur en XPO samen diverse belangrijke resultaten geboekt. Dankzij de BI oplossing heeft XPO een continu inzicht in hun belangrijkste logistieke processen in hun warehouses:

  • Er is een generieke opzet, die door alle sites kan worden gebruikt
  • Stapsgewijs wordt deze informatie per site verder uitgerolt in volgorde van prioriteit. Daarbij wordt binnen XPO goed samengewerkt tussen business en IT welke site als eerste moet worden bediend.
  • De informatie wordt gebruikt ten behoeve van KPI-rapportages, waarin afspraken met klanten worden bewaakt en waarin XPO ook inzicht geeft aan hun klanten.
  • Deze informatie is tevens de basis voor de totale facturatie van XPO richting hun klanten.

Sinds 2014 hebben Nippur en XPO samen diverse belangrijke resultaten geboekt:

  • Dankzij de BI oplossing heeft XPO continu inzicht in hun belangrijkste logistieke processen in hun eigen logistieke distributiecentra.
  • Er is een generieke BI oplossing, inzetbaar in alle distributiecentra.
  • Stapsgewijs wordt de oplossing per site in productie genomen. Daarbij worden beslissingen binnen XPO genomen in goede samenwerking tussen business en IT.
  • De informatie wordt gebruikt ten behoeve van KPI-rapportages, zodat kan worden gestuurd op afspraken, die zijn gemaakt met klanten. Daarnaast krijgen klanten én leveranciers inzicht in deze stuurinformatie en kunnen ze zelf bijsturen.
  • Dezelfde informatie is de basis voor de totale facturatie van XPO richting klanten.